مریم برهمن؛ محبوبه موسیوند
چکیده
چارچوب طرحهای کلی موفقیت دانشآموزان، دربرگیرندۀ چندین عنصر شخصیتی، معنوی، اخلاقی شناخته شده است که بالقوه در موفقیت دانشآموزان تأثیرگذار است؛ در این خصوص میتوان به شایستگی، آخرت-نگری، بلوغ اخلاق و عاطفی اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شایستگی اجتماعی، آخرت نگری با بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای ، بلوغ عاطفی و اخلاقی نوجوانان ...
بیشتر
چارچوب طرحهای کلی موفقیت دانشآموزان، دربرگیرندۀ چندین عنصر شخصیتی، معنوی، اخلاقی شناخته شده است که بالقوه در موفقیت دانشآموزان تأثیرگذار است؛ در این خصوص میتوان به شایستگی، آخرت-نگری، بلوغ اخلاق و عاطفی اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شایستگی اجتماعی، آخرت نگری با بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای ، بلوغ عاطفی و اخلاقی نوجوانان در مدارس می باشد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1398 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 600 نفر (250 پسر و 350 دختر) از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای مقیاس بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر (1999)، بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1990)، رشد اخلاقی دانشآموزان معنوی پور (1391)، آزمون آخرتنگری ابراهیمی (1390)، ادراک شایستگی (هارتر، 1982) پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل آنها با نرمافزار Spss-22 و Amos-21 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. مدل مفروض در جامعه پژوهش برازنده بود. نتایج تحلیلها نشان داد که نقش میانجیگر بلوغ اخلاقی و عاطفی در پیوند بین آخرتنگری و ادراک شایستگی و بهزیستی مدرسه، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 65 درصد واریانس بهزیستی مدرسه دانشآموزان را تبیین میکند. برپایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر آخرتنگری و ادراک شایستگی بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق بلوغ اخلاقی و عاطفی است. در نتیجه با افزایش ادراک شایستگی و آخرتنگری، بلوغ اخلاقی و عاطفی و بهزیستی مدرسه دانشآموزان افزایش مییابد.